شیر برقی کتابی شیر دستی پنوماتیک

  شیر دستیشیر برقی کتابی

شیرهای برقی کتابی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک یا سلونوئید ولو (solenoid valve) پنوماتیکی یکی از مواردی هست که در اتوماسیون صنعتی و سیستم های پنوماتیکی از آن استفاده می شود. شیر برقی کتابی برای فرمان دادن به جک و موتورهای پنوماتیکی و به صورت کلی قطعات پنوماتیکی از شیر برقی هایی با بوبین مغناطیسی در استفاده می شود.

شیر برقی با بوبین ۲۲۰V AC و ۲۴V DC در بازار موجود می باشد که ساختمان آن ها کاملا مشابه می باشد.

بوبین یا سلونوئید یک قطعه الکتریکی است که به بدنه شیر وصل می شود در صورت خراب شدن شیر برقی از ناحیه بوبین این قسمت به راحتی جدا شده و قابل تعویض می باشد.

بر روی این شیر برقی معمولا دو خروجی هوا که بر روی آن ها اگزوز نصب می گردد مشاهده می شود که جهت خارج نمودن هوا ، یکی در حالت رفت و دیگری در حالت برگشت تعبیه گردیده اند و یک ورودی که یک سرشیلنگی به آن متصل می شود که باید آن به خط اصلی لوله باد یا کمپرسورباد متصل نمود و دو خروجی در سمت دیگر که درحالتی که شیر برقی برای استفاده در جک های خطی طراحی شده باشد دو عدد سرشیلنگی به آن ها متصل شده و هریک از آن ها را به یک سمت سیلندر جک متصل نموده و اگر شیر برقی جهت استفاده در موتورهای پنوماتیکی طراحی شده باشد نیازی به اتصال سرشیلنگی نیست و خروجی های شیر برقی را بر روی مرودی موتور قرارداده و توسط پیچ شیر برقی را به بدنه موتور ثابت می نماییم .

شیر برقی کتابی

شیرهای برقی کتابی یک بوبین و دو بوبین هستند که در حالتی که یک بوبین بر روی شیر برقی باشد با تحریک بوبین شیربرقی (اتصال جریان الکتریکی) جک و یا موتور بادی تغییر وضعیت می دهد و پس از حذف سیگنال تحریک بوبین ، شیرقی جک و یا موتور را به حالت اولیه باز می گرداند ولی در شیر برقی هایی کتابی که از دوبین در ساختمان آن ها استفاده شده است با تحریک بوبین اول جک و یا موتور تغییر وضعیت می دهد ولی پس از قطع جریان ورودی به بوبین شیر برقی جک و یا موتور را به حالت اولیه باز نمی گرداند که این کار باید با تحریک بوبین دوم انجام شود.

شیر برقی کتابی

شیر دستی پنوماتیک

همچنین برای برخی کاربردهای خواص شیرهایی با عملکرد مکانیکی وجود دارد و بجای استفاده از نیروی الکترونیکی از یک اهرم فشاری برای قطع و وصل جریان استفاده می شود. اهرم میتواند بصورت پدال باشد و بسته به نیاز میتوان از انواع شیرهای پنوماتیک دستی در کار خود استفاده کنید.

شیر پنوماتیک مکانیکی

موارد استفاده از شیر برقی پنوماتیک در صنعت فراوان است از جمله مهمترین آن ها عبارت است از دستگاه بچینگ ، کارخانه آسفالت، معدن شن و ماسه، صنایع غذایی، خودروسازی، صنایع داروسازی و صنایع شیمیایی و حتی کارگاهای کوچک می باشد.

برخی از شیرهای برقی برای تغیر جهت حرکت جریان هوا نیز استفاده می شوند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *