قاپک وکیوم

 

قاپک وکیوم یا ساکشن کاپ پنوماتیک چیست؟

قاپک وکیوم پنوماتیک یا ساکشن کاپ که با نام ساکشن پد نیز شناخه می شود در واقع نوعی ابزار جهت نگه داشتن، جا به جایی و یا کشیدن اجسام می باشد که این حرکات با استفاده از وکیوم و یا اعمال فشار منفی صورت می گیرد. قاپک های  یا ساکشن کاپ پنوماتیک در جنس های متفاوت ، اشکال گوناگون و ابعاد مختلف هرکدام جهت کاربرد خاص در صنایع  به تولید می رسند . همچنین قیمت این قاپک ها با افزایش میزان قطر آن افزوده می شود .  یکی از انواع قاپک های وکیوم پنوماتیک نوع سیلیکونی آن بوده که با داشتن قابلیت تحمل دمای بالا و همچنین وجود خاصیت آنتی باکتریال بودن آن در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد .

قاپک وکیوم

نحوه عملکرد قاپک یا ساکشن کاپ پنوماتیک

عملکرد این قاپک ها از طریق چسبیدن بر روی یک سطح می باشد که قاپک های یا یا ساکشن کاپ برای ایجاد این چسبیدن از تکنیک خلاء استفاده می کنند به این نحو که بعد از فشار دادن این قاپک ها بر روی سطح مورد نظر هوای زیرین تیوپ های آن خارج شده و به این وسیله دیگر مسیری برای بازگشت هوا وجود ندارد و خلاء مورد نیاز  بین سطح مورد نظر و تیوپ ایجاد می شود . این عمل سبب می شود فشار هوای اتمسفر در مقایسه با داخل قاپک افزایش یافته و سبب چسبیدن شدید قاپک به سطح شود و با این فرآیند قاپک های وکیوم پنوماتیک می توانند قابلیت جا به جایی اجسام سنگینی را پیدا کنند . همچنین جهت افزایش ظرفیت قاپک های از تیوپ های بیشتری استفاده می شود .

یکی از ساده ترین روشها برای ایجاد مکش استفاده از شیر ونتوری و خرید شیر برقی است. با استفاده از یک شیر برقی هوای فشرده به یک شیر ونتوری هدایت می شود این شیر هوای فشرده را به مکش تبدیل می کند و باعث مکش قاپک می شود.

کاربردهای قاپک پنوماتیک وکیوم

یکی از موارد استفاده از قاپک های وکیوم پنوماتیک کاربرد در ماشین آلات تولید لیوان کاغذی می باشد که از قاپک ها جهت جا به جایی و یا بیرون کشیدن لیوان های کاغذی از قالب های دستگاه استفاده می شود . از دیگر موارد کاربرد قاپک های وکیوم یا ساکشن کاپ استفاده در صنایع غذایی می باشد  علاوه بر این ، این ساکشن کاپ در صنایع خودرو سازی و همچنین در تولید ورق های MDF کاربردهای فراوانی دارد . در صنایع شیشه نیز جهت بلند کردن شیشه ها به وسیله چسبیدن به آن استفاده می شود که مانع افتادن و یا آسیب رساندن به کاربران می شود  زیرا جا به جایی این سطوح حساسیت بالایی دارد و به دلیل وجود مشکلاتی مانند برنده بودن آن حمل آن به روش مکانیکی دشوار می باشد . این قاپک های وکیوم یا ساکشن کاپ همچنین در صنایع بسته بندی و پلاستیکی به کار می روند .

قاب وکیوم

 

موارد قابل توجه جهت انتخاب قاپک وکیوم یا ساکشن کاپ پنوماتیک

  • میزان وزنی که توسط قاپک باید جا به جا شود
  • نوع مسیر از نظر افقی ، عمودی و یا زاویه دار بودن مسیر
  • سرعت مورد نیاز جهت جا به جایی
  • شرایط بار از لحاظ میزان رطوبت ، روغنی بودن و یا وجود گرد و غبار
  • نوع عمل انجام شده توسط قاپک وکیوم (جا به جایی ، بلند کردن ، بیرون کشیدن ، نگه داشتن

روش خرید

برای خرید انواع مختلف قاپک با بهترین کیفیت با ما تماس بگیرید.

انواع قاپک ایربست موجود است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!