شیر برقی باد

شیر برقی باد Pneumatic solenoid valve

شیر برقی باد در واقع وظیفه قطع و وصل یا تغییر جهت و همچنین راهندازی تجهیزات پنوماتیکی را برعهده دارد.

شیر برقی باد برای کنترل جریان هوای عبوری از داخل لوله استفاده می شود. برخی از شیر برقی ها فقط برای هوا استفاده می شوند و برخی از آن ها برای سایر سیالات نیز استفاده می شوند.  این شیر از پرکاربرد ترین شیرها در صنعت صنایع غذایی، داروسازی، صنایع شیمیایی، صنعت خودروسازی و .. می باشد. شیرهای برقی با توجه به کاربرد دارای خصوصیات مختلفی مانند قدرت تحمل فشار، تعداد دهانه، سایز، سرعت عمل شیر همچنین جنس بدنه متفاوت می باشند که در انتخاب خود باید در نظر بگیرید. شیر برقی از دو قسمت مهم  تشکیل می شود سلونوئید و بدنه شیر.مشاهده و خرید

این شیرها در چند کاربرد مختلف وجود دارندکه شامل:

  1. شیر برقی که برای قطع وصل کل جریان هوا استفاده می شود.
  2. شیرهایی که برای کنترل و راهندازی تجهیزات پنوماتیکی استفاده می شود.
  3. شیر هایی که برای تغییر مسیر جریان هوا استفاده می شود.
  4. شیرهایی که برای تغییر فشار استفاده می شود.

در ادامه سعی می شود هریک از موارد ذکر شده را توضیح دهیم.

اجزای شیر برقی

شیر برقی باد از دو قسمت تشکیل شده است قسمت الکتریکی یا همان سلونوئید و بدنه

شیر برقی هوا

سلونوئید

به قسمت الکتریکی شیر برقی سلونوئید (Solenoid)  یا بوبیین یا مدار فرمان شیر گفته می شود. این قسمت یکی از مهمترین قسمت های شیر برقی باد می باشد.این قسمت از یک سیم پیچ تشکیل شده است که با اعمال نیروی الکتریکی  باعث بسته شدن و یا باز شدن شیر می شود. نیروی الکتریکی مورد استفاده این قسمت بسته به نوع شیر می تواند برق شهری ۲۲۰ ولت باشد و یا ۱۲، ۲۴ و یا مقدار ذکر شده در راهنمای استفاده می باشد. بیشترین خرابی شیر برقی باد از این قسمت اتفاق می افتد؛ کیفیت این قسمت باعث عمر طولانی شیر می شود؛ البته اتفاقاتی مثل نوسانات برق و یا اتصالی در سیمکشی می تواند باعث خرابی این قسمت شود.

بدنه شیر

بدنه شیر محل عبور جریان می باشد این قسمت بسته به کاربرد دارای جنس های مختلف فلزی و پلاستیکی می باشد. این قسمت بسته به مقدار جریان عبوری باید بتواند فشار عبوری را بخوبی تحمل کند و همچنین در سایز مناسب انتخاب شود.

خصوصیات شیر برقی باد

تحمل فشار

شیر برقی باد دارای مقدار تحمل فشار تعیین شده از طرف کارخانه هستند. این مقدار معمولا با واحد بار (Bar) یا psi نشان داده می شود. حداکثر فشار تایین شده به این معنی است که اگر فشار بیشتر از مقدار تایین شده باشد احتمال ترکیدن شیر وجود خواهد داشت.

تعداد دهانه

تعداد دهانه یا سوراخ یا دریچه شیر تعداد ورودی و خروجی شیر را تعیین می کنند. معمولا تعداد دهانه ها بصورت ۲ دهانه شیر ۲/۲ و ۵ دهانه شیر ۵/۲ یا ۵/۳ در بازار موجود است. در ساده ترین نوع شیر برقی باد دارای دو دهانه است که به آن شیر دو به دو یا شیر ۲/۲ گفته می شود که شامل یک ورودی و یک خروجی می باشد.

سایز یا اندازه دهانه

اندازه دهانه شیر برقی باد بر روی توانایی عبور مقدار جریان اثر دارد و معمولا با واحد اینچ نمایش داده می شود. بر اساس همین سایز اتصالات مورد نیاز استفاده خواهد شد. در شیرهای چند دهانه احتمال دارد تفاوت در سایز هر دهانه باشد.

جنس بدنه

جنس بدنه شیر یکی از اثر گذارترین موارد در قیمت و وزن شیر می باشد. معمولترین مواد استفاده شده برای بدنه شیر عبارتند از پلاستیک، برنج، استیل، چدن و سایر ترکیبات.

سرعت عمل شیر

سرعت عمل شیر برقی یا زمان واکنش شیر به مدت زمانی گفته می شود که شیر می تواند تغییر حالت دهد یعنی از حالت باز به حالت بسته برسد یا برعکس. این زمان معمولا با واحد ثانیه یا کسری از ثانیه سنجیده می شود. در انتخاب شیر برقی باد بسته به حساسیت کار خوذ باید شیر با سرعت عمل مناسب انتخاب کنید.

انواع کاربرد شیر

شیر برقی بادی قطع وصل کل جریان

این نوع شیر برای قطع و وصل کامل جریان درون لوله استفاده می شود. پرکاربردترین نوع از این مدل شیر ۲/۲ می باشد.

شیر برای کنترل و راهندازی تجهیزات پنوماتیکی

این شیر برقی باد مناسب برای فرمان دادن به جک، سیلندر و موتورهای پنوماتیکی و به صورت کلی قطعات پنوماتیکی است. این شیر برقی کارخانه های بزرگ گرفته تا دستگاهای چاپ برای کنترل تجهیزات پنوماتیک استفاده می شود.ا ین نوع از شیرها در برخی کاربردها بصورت گروهی استفاده می شود. شیر برقی بادی ۳/۲ ، ۵/۲ ، ۵/۳ بیشترین کاربرد را در صنعت پنوماتیک دارد.

شیر برقی کتابی

شیر برای تغییر مسیر جریان هوا

شیر برقی تغییر مسیر یا سویچ جریان ورودی خود را بین مسیرهای خروجی جابجا می کند.

شیر تغییر فشار

این شیر برای شکستن فشار استفاده می شود. معمولا در مسیر لوله کشی اصلی قرار می گیرد تا فشار را مناسب نیاز تنظیم کرد.

شیر پیش فرض بسته و پیش فرض باز

شیر برقی باد دو نوع دارند.

پیشفرض باز یا Normally open

شیرهای پیشفرض باز Normally open در زمان قطع جریان الکتریکی باز بوده و سیال را از خود عبور می دهند.

پیشفرض بسته یا Normally closed

شیرهای پیشفرض بسته Normally closed در زمان قطع جریان الکتریکی بسته بوده و سیال را از خود عبور نمی دهند.

تهیه و خرید

فروشگاه ابزار کنترل سالهاست در حال تهیه بهترین انواع شیرهای برقی پنوماتیکی با بهترین قیمت برای مصرف مشتریان عزیز می باشد.

برای مشاهده انواع شیر می توانید اینجا کلیک کنید و یا باما تماس بگیرید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!