تعمیر شیر برقی پنوماتیک

تعمیر شیر برقی پنوماتیک یکی از کارهایی است که اگر با سیستم های پنوماتیک و شیر برقی سر و کار دارید به احتمال زیاد به آن نیاز پیدا می کنید.

چرا که یکی از پر مصرف ترین قطعات در سیستم های پنوماتیک همین شیر ها هستند که به دلیل کارکرد بالای آنها در مدت زمان کوتاه و همینطور عدم استفاده از واحد مراقبت پنوماتیک دچار خرابی های متعدد می شوند.

خوشبختانه شیر پنوماتیک یکی از قطعات صنعتی ای است که تا حدودی قابلیت تعمیر را دارد. گام اول تعمیر شیر پنوماتیک عیب یابی و یافتن مشکل آن است.  بیشتر خرابی های شیر پنوماتیک، مختص به بویین آن است.

شروع تعمیر شیر پنوماتیک

با بررسی موارد زیر می توانید مشکل شیر پنوماتیک را پیدا کنید و اقدام لازم برای تعمیر آن را انجام دهید.

اولین بررسی

اگر شیر پنوماتیک شما، با فرمان دادن به آن به وسیله انرژی الکتریکی، هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهد به احتمال زیاد بویین آن دچار ایراد شده است. این ایراد می تواند سوختگی کامل باشد و یا به دلیل بد جا زدن آن، بویین از کار افتاده باشد. برای فهمیدن این تفاوت، با احتیاط شیر با به گوش خود نزدیک کنید و برق را به آن متصل کنید. اگر صدای وز وز ضعیفی شنیده اید یعنی بویین بد جا خورده است. ممکن است در طی این بد جا زدن، ضعیف و یا نیم سوز شده باشد که در این حالت با سوختگی کامل تفاوتی ندارد. برای بیرون آوردن بویین از شیر، ابتدا آن را از سوکت جدا کنید و سپس مهره‌ی شیر را باز کنید تا بوبین از روی سلونوئید بیرون بیاید. اگر این اتفاق به راحتی افتاد؛ یعنی بویین شما نیم سوز شده است و باید آن را تعویض کنید.

مورد دیگری که در این مرحله رخ می‌دهد، این است که بویین در جای خود سفت شده و به راحتی بیرون نمی آید. در این حالت بویین را با کمی زور جدا کنید و در جای مناسب، قرار دهید. اگر بویین را در جای مناسب قرار دادید و باز هم کار نکرد، باید سلونوئید را تعویض کنید.

دومین بررسی

در این حالت اینگونه است که شما پس از نزدیک کردن بویین به گوش خود هیچ گونه صدایی نمی شنوید. در این صورت بویین شیر پنوماتیک شما، بطور کامل سوخته است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. زیرا بوبین ها قطعاتی غیر قابل تعمیر هستند.

سومین بررسی

اگر دو حالت بالا را بررسی کردید و باز هم مشکل حل نشد، یعنی یا سولنوئید خراب است و یا اسپول دستگاه گیرپاژ کرده است. بوبین را بطور کامل از شیر خارج کنید و پیچ های زیر بویین را به آرامی باز کنید. بعد از باز کردن پیچ یک فنر و یک شفت کوچک را داخل سولنوئید مشاهده می کنید. شفت را به آرامی بیرون بکشید و لاستیک سر آن را ببینید. اگر این لاستیک خورده شده بود و از حالت طبیعی خود خارج شده بود نیاز به تعمیر شیر برقی پنوماتیک دارید ولی اگر سالم بود و حالت اولیه خود را داشت پس مشکل از جای دیگریست.

در مورد گیرپاژ کردن اسپول نیز، پیچ ها را به آرامی باز کنید و اسپول را با دست تکان دهید. اگر اسپول با فشار کمی جابجا شد یعنی سالم است و گیرپاژ نکرده است. ولی اگر با زور زیاد جابجا شد یعنی دچار ایراد است. آن را از بدنه جدا کرده و گریس مالی کنید و سپس جا بزنید. نکته حائز اهمیت این است که در صورت بد جا زدن اسپول، به آن آسیب می‌رسانید و شیر شما دیگر به خوبی کار نخواهد کرد.

چهارمین بررسی

یکی دیگر از خرابی های رایج نشتی داشتن شیر است. در این حالت باید در محیط آرام به صدای باد گوش دهید تا نشتی را پیدا کنید و سپس با مالیدن کف بر روی آن از نشتی مطمئن شوید و قطعه مورد نظر را تعویض کنید. زیرا قطعه ای که دچار نشتی شده قابل تعمیر نیست.

نکاتی که رعایت آن ها در زمان استفاده از شیر برقی پنوماتیک ضروری است:

برای جلوگیری از خرابی شیر برقی پنوماتیک، لازم است تا نکات زیر را رعایت کنید. همانطور که گذشتگان می‌گویند، پیشگیری بهتر از درمان است.

یک پیشگیری مهم برای جلوگیری از خرابی شیر استفاده از واحد مراقبت در سیستم پنوماتیک است.

شیرهای برقی پنوماتیک که برای کنترل جهت به کار برده می‌شوند، با توجه به نوع نصب، به دو شکل شیر کنترل جهت خطی یا کتابی و شیر کنترل جهت ISO، تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اگر شیرهای برقی پنوماتیک از نوع ISO باشند، برای نصب‌شان، به بلوکه زیر شیری متناسب با سایز شیرنیاز خواهید داشت.

شیرهای برقی پنوماتیک در مقایسه با شیرهای مکانیکی یا دستی، عملکردی محدودتر از خود به نمایش می‌گذارند؛ همین امر سبب می‌شود که در زمان استفاده از این شیرها، به دقت و تمرکز بیشتری نیاز داشته باشید تا بتوانید از این توان محدود، بیشترین استفاده را ببرید.

در صورتی که شیر برقی از دو پورت ورودی و خروجی برخوردار است، به معنی این است که شیر به صورت تک بوده و تنها به صورت قطع و وصل عمل خواهد کرد.

برای انتخاب سایز شیر پنوماتیک باید به اندازه‌ قطر پیستون سیلندر پنوماتیک توجه کرد.

شیرهای برقی پنوماتیک در سایزهای ۳/۸ و ۳/۴ اینچ نیز تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این شیرها به طور معمول کم‌تر در سیستم‌های پنوماتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد به محدودتری خواهند داشت.

یک نکته خیلی مهم

در یک خط تولید پنوماتیک شیرهای برقی نقش مهمی دارند و خرابی آب باعث زیان زیادی می شود پس اگر شیر شما در جای حساسی است آن را با شیر نو عوض کنید و شیر خراب را تعمیر و در جای غیر حساس استفاده کنید.

سخن نهایی

یکی از مهم‌ترین و در عین ‌حال پرمصرف‌ترین قطعه‌های موجود در سیستم پنوماتیک، شیر برقی پنوماتیک است. تعمیر شیر برقی پنوماتیک به‌ صورت کلی یکی از کارهای بسیار مهم و ضروری است. افرادی که با انواع شیر برقی پنوماتیک سرو کار دارند باید روش تعمیر آن را بدانند شیرهای برقی پنوماتیک غالبا به دلیل کاربرد گسترده ای که دارند در مدت‌ زمان کوتاه یا بلند و همچنین عدم به ‌کارگیری واحدهای مراقبت پنوماتیک در این نوع شیرهای برقی دچار آسیب و خرابی‌های گوناگون خواهند شد.

پس از اینکه عیب یابی را انجام دادیم و متوجه ایراد شدیم باید به تعمیر شیر پنوماتیک بپردازیم. شیر های پنوماتیک قطعات مهم سیستم هستند و به تعمیر و نگهداری آن باید اهمیت داد. از این رو واجب است شما قطعات مختلف شیر پنوماتیک را بشناسید و نحوه باز و بست آن ها را بلد باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *